Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

adventure-1850673_1280
, ,

Bert Pol in NRC: Hoe ons ethisch kompas uit balans kan raken als de omstandigheden veranderen

/
Blijft je ethiek koersvast als de context verandert? Daarover gaat deze column die onlangs verscheen op nrc.nl.
people-1031169_960_720
,

Bert Pol in NRC: Doodzwijgen of naar buiten brengen, bij aanslagen een duivels dilemma

/
Mensen met dezelfde haat- of wrokgevoelens kunnen gewelddadig gedrag imiteren. Maar mag je aanslagen daarom verdoezelen?