Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

owl-bird-eyes-eagle-owl-86596
,

Baudets taalgebruik: authentiek of ouderwets corporaal?

/
We zijn na-apers, maar we hechten ook aan originaliteit en authenticiteit. Zeker in ons taalgebruik. De aantrekkelijkheid van Baudet zou hierdoor weleens verklaard kunnen worden.
duister
,

De duistere kant van verhalen

/
Verhalen zijn van alle tijden. Tegenwoordig 'bingewatchen' we ons een ongeluk, en geven we bedrijven allemaal een 'corporate story'. Maar er zit ook een duistere kant aan verhalen. Daarover weidt Bert Pol uit in dit artikel.