Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

Waarden en gedrag

Wat weten we eigenlijk over de relatie tussen waarden en gedrag? Bepalen waarden ons gedrag? Of bepaalt ons gedrag onze waarden (en maken we ons achteraf wijs dat ons handelen echt wel in overeenstemming was met onze waarden)?

Hoe algemeen toegankelijk is onze (overheids)communicatie?

We staan er vaak niet bij stil dat onze eigen mogelijkheden lang niet altijd parallel lopen met die van anderen. Gelukkig zijn er voldoende manieren die helpen om slechte toegankelijkheid op te heffen.