Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

stemlokaal
, ,

Bert Pol in NRC: Vertrouwen in de politiek zal er nooit zijn, referendum of niet

/
Ondanks de vermeende afschaffing van het referendum, staat er toch weer een op de agenda. Is dit het beste instrument om burgers te raadplegen over belangrijke politieke aangelegenheden? En zorgt het voor vertrouwen in de politiek?
stock-photo-direction-choice-path-feet-concept-crossroads-arrows-top-view-decision-02959e7b-b366-48d2-a509-cd36c52b9723
, ,

Kiezen met de onderbuik of de bovenkamer? Over intuïtie

/
Varen op je intuïtie wordt vaak beschouwd als iets positiefs. Dit 'onderbuikgevoel' kan ons echter ook lelijk bedriegen. Bert Pol belicht de visie van twee vooraanstaande wetenschappers over dit fascinerende fenomeen in de nieuwe editie van communicatievakblad C.