Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

pexels-photo-355952
, ,

Wie nudget, moet wel zijn hersens blijven gebruiken

/
Nudging is populairder dan ooit. Maar is het altijd verstandig in te zetten op nudges? Bert Pol bepleit waarom interventie-ontwikkeling in veel gevallen een uitgebreider analyseproces behoeft.
alphabet-conceptual-creativity-944773
, ,

Een morele smet wegpoetsen is vrijwel onmogelijk #ING #MeToo

/
Sommig gedrag is niet meer goed te praten. Bert Pol geeft zijn visie op de onethische kwestie omtrent het recente Tweede Kamer-optreden van de hoogste ING Risk Officer.