Bekvechten aan de balie

Waarschijnlijk bent u er wel eens getuige van: ruzie bij het afrekenen over de hoogte van het te betalen bedrag. Dergelijke conflicten zijn niet bevorderlijk voor de relatie tussen organisatie en betrokken cliënt.

Er zijn – onverwachte – interventies die helpen ze te voorkomen.

Een verslag van een boeiend experiment dat we uitvoerden.

Bron: Tim de Jong, Bert Pol en Marcel de Kruijff. (2014). Bekvechten aan de balie. Tijdschrift voor diergeneeskunde, 6, 46-48.

Waarden en gedrag

Wat weten we eigenlijk over de relatie tussen waarden en gedrag? Bepalen waarden ons gedrag? Of bepaalt ons gedrag onze waarden (en maken we ons achteraf wijs dat ons handelen echt wel in overeenstemming was met onze waarden)?

Hoe algemeen toegankelijk is onze (overheids)communicatie?

We staan er vaak niet bij stil dat onze eigen mogelijkheden lang niet altijd parallel lopen met die van anderen. Gelukkig zijn er voldoende manieren die helpen om slechte toegankelijkheid op te heffen.