De onderzochte onderzoekt

Het kenmerkende van participatief onderzoek is dat leden van de onderzochte doelgroep fungeren als co-onderzoekers.

Vooral bij onderwerpen op het vlak van sociale verandering kan deze manier van onderzoek goede diensten bewijzen. Er kunnen gegevens aan het licht komen – bijvoorbeeld onverwachte hindernissen die de doelgroep ervaart in contacten met overheden – die professionele onderzoekers niet gevonden zouden hebben. Zij zijn zelf immers geen ervaringsdeskundigen. De wisselwerking tussen professionele onderzoekers / gedragsdeskundigen en representanten van de doelgroep kan verrijkend werken.

Bron: Bert Pol. (2015). Als ook de onderzochte onderzoekt. Communicatievakblad C, 7, 26-27.

Waarden en gedrag

Wat weten we eigenlijk over de relatie tussen waarden en gedrag? Bepalen waarden ons gedrag? Of bepaalt ons gedrag onze waarden (en maken we ons achteraf wijs dat ons handelen echt wel in overeenstemming was met onze waarden)?

Hoe algemeen toegankelijk is onze (overheids)communicatie?

We staan er vaak niet bij stil dat onze eigen mogelijkheden lang niet altijd parallel lopen met die van anderen. Gelukkig zijn er voldoende manieren die helpen om slechte toegankelijkheid op te heffen.