Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

customer-563967_960_720
, ,

Wat is dat toch: van buiten naar binnen denken?

/
'Van buiten naar binnen denken’ is een veelgehoorde kreet. Maar wat wordt daar precies mee bedoeld? En hoe moet je dat dan doen?
doors-1587329_960_720
, ,

Bert Pol in NRC: Met de zorgatlas op het werkplein - stop al die nieuwe termen

/
Nieuwe termen in de wereld van werk, welzijn en gezondheid werken vervreemdend en verhullend. Waarom gebruiken we ze?