Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

eu
,

Bert Pol in NRC: De EU als het volgende juk dat afgeworpen moet worden

/
Dat EU-landen in Oost-Europa dwars liggen is te begrijpen vanuit historisch-psychologisch perspectief. In deze NRC-gedragscolumn legt Bert Pol uit waarom.
pexels-photo-687811
, ,

Leuker hoeven we het niet te maken: de effectiviteit van serious persuasive games ontrafeld

/
Serious games zijn niet per definitie leuk. Maar waarom zijn ze zelfs minder effectief als ze wel leuk gemaakt worden? Lees het hier.