Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

Waarden en gedrag

Wat weten we eigenlijk over de relatie tussen waarden en gedrag? Bepalen waarden ons gedrag? Of bepaalt ons gedrag onze waarden (en maken we ons achteraf wijs dat ons handelen echt wel in overeenstemming was met onze waarden)?

Hoe algemeen toegankelijk is onze (overheids)communicatie?

We staan er vaak niet bij stil dat onze eigen mogelijkheden lang niet altijd parallel lopen met die van anderen. Gelukkig zijn er voldoende manieren die helpen om slechte toegankelijkheid op te heffen.