Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

duister
,

De duistere kant van verhalen

/
Verhalen zijn van alle tijden. Tegenwoordig 'bingewatchen' we ons een ongeluk, en geven we bedrijven allemaal een 'corporate story'. Maar er zit ook een duistere kant aan verhalen. Daarover weidt Bert Pol uit in dit artikel.
background-close-up-court-1415558
,

Wie ergens van beschuldigd wordt staat er gauw alleen voor

/
Journaliste Ans Boersma mag niet meer schrijven voor het Financieel Dagblad. De reden: ze heeft jaren geleden een relatie gehad met een man die nu wordt verdacht van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Is dat terecht?