Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

adventure-1850673_1280
, ,

Bert Pol in NRC: Hoe ons ethisch kompas uit balans kan raken als de omstandigheden veranderen

/
Blijft je ethiek koersvast als de context verandert? Daarover gaat deze column die onlangs verscheen op nrc.nl.
people-1031169_960_720
,

Bert Pol in NRC: Doodzwijgen of naar buiten brengen, bij aanslagen een duivels dilemma

/
Mensen met dezelfde haat- of wrokgevoelens kunnen gewelddadig gedrag imiteren. Maar mag je aanslagen daarom verdoezelen?