Slimme Kilometerheffing voor Lichte Voertuigen

Voor de Vlaamse regering ontwikkelde Tabula Rasa, samen met PwC België en Vito, een advies over kilometerheffing in Vlaanderen. Het rapport, onder de titel Slimme Kilometerheffing voor Lichte Voertuigen, vindt u hieronder.

rapportbeter

Klik hier voor het adviesrapport

Doel van het project was een inventarisatie van de houding tegenover (vormen van) kilometerheffing onder de Vlaamse bevolking en belangrijke stakeholders, zoals bonden en vervoerders. We hebben onderzoek gedaan naar de basisattitude, naar de vraag of er (praktische) bezwaren zijn voor verschillende bevolkingsgroepen en mogelijke en acceptabele oplossingsrichtingen daarvoor. Voorts hebben we aangegeven hoe de (eventuele) communicatie ingericht zou moeten worden om een zorgvuldig en realistisch beeld te geven van kilometerheffing en haar consequenties, en tegelijkertijd onnodige weerstand te voorkomen.

Meer weten over dit project? Neem dan contact op met Bert Pol.

Meer publicaties

duister
,

De duistere kant van verhalen

/
Verhalen zijn van alle tijden. Tegenwoordig 'bingewatchen' we ons een ongeluk, en geven we bedrijven allemaal een 'corporate story'. Maar er zit ook een duistere kant aan verhalen. Daarover weidt Bert Pol uit in dit artikel.
background-close-up-court-1415558
,

Wie ergens van beschuldigd wordt staat er gauw alleen voor

/
Journaliste Ans Boersma mag niet meer schrijven voor het Financieel Dagblad. De reden: ze heeft jaren geleden een relatie gehad met een man die nu wordt verdacht van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Is dat terecht?
pexels-photo-355952
, ,

Wie nudget, moet wel zijn hersens blijven gebruiken

/
Nudging is populairder dan ooit. Maar is het altijd verstandig in te zetten op nudges? Bert Pol bepleit waarom interventie-ontwikkeling in veel gevallen een uitgebreider analyseproces behoeft.