Slimme Kilometerheffing voor Lichte Voertuigen

Voor de Vlaamse regering ontwikkelde Tabula Rasa, samen met PwC België en Vito, een advies over kilometerheffing in Vlaanderen. Het rapport, onder de titel Slimme Kilometerheffing voor Lichte Voertuigen, vindt u hieronder.

rapportbeter

Klik hier voor het adviesrapport

Doel van het project was een inventarisatie van de houding tegenover (vormen van) kilometerheffing onder de Vlaamse bevolking en belangrijke stakeholders, zoals bonden en vervoerders. We hebben onderzoek gedaan naar de basisattitude, naar de vraag of er (praktische) bezwaren zijn voor verschillende bevolkingsgroepen en mogelijke en acceptabele oplossingsrichtingen daarvoor. Voorts hebben we aangegeven hoe de (eventuele) communicatie ingericht zou moeten worden om een zorgvuldig en realistisch beeld te geven van kilometerheffing en haar consequenties, en tegelijkertijd onnodige weerstand te voorkomen.

Meer weten over dit project? Neem dan contact op met Bert Pol.

Meer publicaties

pexels-photo-687811
, ,

Leuker hoeven we het niet te maken: de effectiviteit van serious persuasive games ontrafeld

/
Serious games zijn niet per definitie leuk. Maar waarom zijn ze zelfs minder effectief als ze wel leuk gemaakt worden? Lees het hier.
adventure-1850673_1280
,

Bert Pol in NRC: Hoe ons ethisch kompas uit balans kan raken als de omstandigheden veranderen

/
Blijft je ethiek koersvast als de context verandert? Daarover gaat deze column die onlangs verscheen op nrc.nl.
people-1031169_960_720
,

Bert Pol in NRC: Doodzwijgen of naar buiten brengen, bij aanslagen een duivels dilemma

/
Mensen met dezelfde haat- of wrokgevoelens kunnen gewelddadig gedrag imiteren. Maar mag je aanslagen daarom verdoezelen?