Slimme Kilometerheffing voor Lichte Voertuigen

Voor de Vlaamse regering ontwikkelde Tabula Rasa, samen met PwC België en Vito, een advies over kilometerheffing in Vlaanderen. Het rapport, onder de titel Slimme Kilometerheffing voor Lichte Voertuigen, vindt u hieronder.

rapportbeter

Klik hier voor het adviesrapport

Doel van het project was een inventarisatie van de houding tegenover (vormen van) kilometerheffing onder de Vlaamse bevolking en belangrijke stakeholders, zoals bonden en vervoerders. We hebben onderzoek gedaan naar de basisattitude, naar de vraag of er (praktische) bezwaren zijn voor verschillende bevolkingsgroepen en mogelijke en acceptabele oplossingsrichtingen daarvoor. Voorts hebben we aangegeven hoe de (eventuele) communicatie ingericht zou moeten worden om een zorgvuldig en realistisch beeld te geven van kilometerheffing en haar consequenties, en tegelijkertijd onnodige weerstand te voorkomen.

Meer weten over dit project? Neem dan contact op met Bert Pol.

Meer publicaties

Drukte op Schiphol, ook nu Nederland code rood heeft door een piek aan besmettingen.ANP Ramon van Flymen

Alleen bij levensgevaar passen we ons bij een pandemie aan

Laten we de corona-versoepelingen eens als een kolossaal gedragsexperiment zien. Wat leren we dan? Communicatiewetenschapper Bert Pol in de Gedragscolumn.

In gesprek met dieren. Een nieuw tijdperk in de communicatiewereld?

Willen we dieren, flora en uiteindelijk ook dingen serieus meetellen in de verdeling van rechten en zelfs besluitvorming, dan zullen we elkaar ook moeten verstaan en begrijpen.
Photo (C) RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau)

Cancel culture: de psychologie achter sociale uitsluiting

Cancel culture lijkt niet gebonden te zijn aan een volk of land en toch noemen we het cultuur. Kunnen we het wel zo noemen en waarom maakt het nu zijn opmars?