Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

alphabet-conceptual-creativity-944773
, ,

Een morele smet wegpoetsen is vrijwel onmogelijk #ING #MeToo

/
Sommig gedrag is niet meer goed te praten. Bert Pol geeft zijn visie op de onethische kwestie omtrent het recente Tweede Kamer-optreden van de hoogste ING Risk Officer.
on the road
, ,

One for the road: een verhaal voor vrachtwagenchauffeurs

/
Het aanhouden van een gezonde leefstijl is moeilijk, zeker als je voor je werk de hele dag achter het stuur zit. Bij vrachtwagenchauffeurs komt overgewicht dan ook geregeld voor. Anniek Boeijenga promoveerde op een interessante interventiemethode voor de aanpak van deze kwestie: storytelling.