Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

duister
,

De duistere kant van verhalen

/
Verhalen zijn van alle tijden. Tegenwoordig 'bingewatchen' we ons een ongeluk, en geven we bedrijven allemaal een 'corporate story'. Maar er zit ook een duistere kant aan verhalen. Daarover weidt Bert Pol uit in dit artikel.
background-close-up-court-1415558
,

Wie ergens van beschuldigd wordt staat er gauw alleen voor

/
Journaliste Ans Boersma mag niet meer schrijven voor het Financieel Dagblad. De reden: ze heeft jaren geleden een relatie gehad met een man die nu wordt verdacht van lidmaatschap van een terroristische organisatie. Is dat terecht?