Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

pexels-photo-687811
, ,

Leuker hoeven we het niet te maken: de effectiviteit van serious persuasive games ontrafeld

/
Serious games zijn niet per definitie leuk. Maar waarom zijn ze zelfs minder effectief als ze wel leuk gemaakt worden? Lees het hier.
adventure-1850673_1280
,

Bert Pol in NRC: Hoe ons ethisch kompas uit balans kan raken als de omstandigheden veranderen

/
Blijft je ethiek koersvast als de context verandert? Daarover gaat deze column die onlangs verscheen op nrc.nl.