Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

Bejaardenhuis foto
, ,

Bert Pol in NRC: Als je het ouderen vraagt is het verzorgingshuis zó weer terug

/
Waarom het bij beleidsontwikkeling goed is om je te wapenen tegen het sociaalpsychologische principe van group think.
taal foto
,

What words can do: taaldaden

/
Taal draagt iets over: meningen, gedachten, overwegingen, emoties. Maar taal kan ook een nieuwe sociale realiteit creëren.