Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

pexels-photo-630839
,

Een eindeloos gesprek of einde gesprek?

/
Een gesprek voeren is meestal niet zo ingewikkeld. Zeker niet als het om social talk gaat. Waarom is het dan zo moeilijk om echt in gesprek te gaan en tot overeenstemming te komen in discussies?
twitter-facebook-together-exchange-of-information-147413 (1)
, ,

Campagnes in tijden van social media

/
We leven in tijden van social media. Maar wat is nu de plaats van de meer traditionele media? Hebben televisiecampagnes nog zin? Onderzoeksresultaten leveren interessante bevindingen op.