Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

stemlokaal
, ,

Bert Pol in NRC: Vertrouwen in de politiek zal er nooit zijn, referendum of niet

/
Ondanks de vermeende afschaffing van het referendum, staat er toch weer een op de agenda. Is dit het beste instrument om burgers te raadplegen over belangrijke politieke aangelegenheden? En zorgt het voor vertrouwen in de politiek?
stock-photo-direction-choice-path-feet-concept-crossroads-arrows-top-view-decision-02959e7b-b366-48d2-a509-cd36c52b9723
, ,

Kiezen met de onderbuik of de bovenkamer? Over intuïtie

/
Varen op je intuïtie wordt vaak beschouwd als iets positiefs. Dit 'onderbuikgevoel' kan ons echter ook lelijk bedriegen. Bert Pol belicht de visie van twee vooraanstaande wetenschappers over dit fascinerende fenomeen in de nieuwe editie van communicatievakblad C.