Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

20-fenchurch-street-architecture-business-34092
,

Bert Pol in NRC: De Franse revolutie heeft ook de begeerte bevrijd

/
Nederland windt zich massaal op over beloningen van topmanagers en bestuurders. Hoe dit komt? Bert Pol verklaart dit met een interessante theorie: die van de zogenoemde 'mimetische begeerte'.
studybieb
, ,

CIW, wat bedoelen ze daar mee?

/
Communicatiewetenschap kun je zowel aan de faculteit Sociale Wetenschappen als aan de faculteit Geesteswetenschappen volgen (waar het Communicatie- en Informatiewetenschappen heet). Zit er een verschil tussen beide studies? Bert Pol zocht het uit.