Als beleidsmaker of communicatieprofessional is het beïnvloeden van gedrag van vitaal belang. Maar om gedragsverandering te bewerkstelligen is meer nodig dan communicatie en wetgeving: ook onbewuste gedragskeuzes spelen een rol. Het toepassen van bijvoorbeeld nudges kan daarin een rol spelen. Maar hoe integreer je nudges of andere psychologische gedragsprincipes in beleid?
Donderdag 13 september 2018: mini-masterclass – hoe pas je nudging praktisch toe in beleid?
Woorden als nudging, systeem 1 en 2 en neuromarketing zijn nogal een hype. Maar hoe pas je deze inzichten uit de gedragswetenschap toe in de beleidscyclus? Om u bekend te maken met deze technieken organiseren Tabula Rasa en Sibolt Mulder op donderdag 13 september 2018 (13.00 – 17.00 uur) een mini-masterclass. De middag zal starten met een lunch, gevolgd door een inleiding op de theorie over onbewuste gedragsbeïnvloeding. Daarna oefent u met het toepassen van deze principes in enkele cases. We zullen de middag passend afsluiten met een (netwerk)borrel. Na afloop van deze middag kunt u antwoord geven op vragen als: Hoe analyseer ik het gedrag van mijn doelgroepen? En hoe kies ik het juiste type interventie voor mijn gedragsprobleem?
Sibolt Mulder heeft ruim 30 jaar ervaring in psychologisch markt- en beleidsonderzoek, o.a. bij TNS NIPO en Motivaction, is hij expert op het gebied van gedragsverandering en onderzoek naar de rol van waarden en onbewuste besluitvorming bij mensen. Belangrijke voorwaarde hierbij is altijd het praktisch toepasbaar maken van deze processen.
Bert Pol heeft jarenlang gewerkt als manager marketing en communicatie bij een zorgverzekeraar. Daarna vervulde hij functies als senior-consultant en directeur bij reclame- en adviesbureaus. In 1997 richtte hij samen met Christine Swankhuisen Tabula Rasa op: een onderzoeks- en adviesbureau dat gespecialiseerd is in de invloed van communicatie op gedrag, attitudes en kennis.
Meld u snel aan, we hebben slechts een beperkt aantal plaatsen
De mini-masterclass zal plaatsvinden op ons kantoor aan de Anna Paulownastraat 107 in Den Haag. De kosten voor onze mini-masterclass bedragen €150 per persoon (exclusief BTW). Hiervoor krijgt u niet alleen een interessante en interactieve sessie, maar ook het boek ‘Nieuwe Aanpak in Overheidscommunicatie’ waarin Tabula Rasa-oprichters Bert Pol en Christine Swankhuisen ingaan op het grensvlak tussen psychologie en communicatie. Tot slot geven we u een praktische handleiding mee voor workshops met beleidsmakers.
Aanmelden voor de sessie kan door een mail te sturen naar tabularasa@tabularasa.nl
Voor de goede orde melden we nog dat onze locatie voor mindervalide personen niet zo makkelijk bereikbaar is.
Graag tot ziens op donderdag 13 september!

