Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

Photo (C) RMN-Grand Palais (musée des châteaux de Malmaison et de Bois-Préau)

Cancel culture: de psychologie achter sociale uitsluiting

Cancel culture lijkt niet gebonden te zijn aan een volk of land en toch noemen we het cultuur. Kunnen we het wel zo noemen en waarom maakt het nu zijn opmars?

IPA: een andere manier van kijken

Een methode die helpt om de betekenis te achterhalen die vertegenwoordigers van een doelgroep aan een fenomeen geven, is de Interpretative Phenomenological Analysis, kortweg aangeduid als IPA.