Authentiek is nep

Mensen, organisaties, producten ‘moeten’ authentiek zijn. Dat zou onze geloofwaardigheid bevorderen.

Kennelijk zijn we gevoelig voor die eis. Maar wat is hij waard? Kunnen we wel authentiek zijn? Of zijn we altijd plagiators, bewust of onbewust.

Misschien kunnen we de term authentiek maar beter schrappen uit het adviesvocabulaire. Wat voor authentiek doorgaat is meestal nep.

Bron: Bert Pol. (2015). Authenticiteit is zelden wat het lijkt. Communicatievakblad C, 8, 26.

Tegen de communicatie

Wanneer je in de boekhandel op een prominente plaats een boek ziet liggen met de titel 'Tegen de communicatie', kijk je als communicatieprofessional minimaal verrast op. Welk betoog zou zich achter die provocerende titel ontvouwen?

Bij wie ligt het risico van fouten in de voorlichting?

Als communicatieprofessionals en inhoudsverantwoordelijken het oneens zijn over de verwoording, wat gebeurt er dan als dit leidt tot een juridisch geschil?