Bekvechten aan de balie

Waarschijnlijk bent u er wel eens getuige van: ruzie bij het afrekenen over de hoogte van het te betalen bedrag. Dergelijke conflicten zijn niet bevorderlijk voor de relatie tussen organisatie en betrokken cliënt.

Er zijn – onverwachte – interventies die helpen ze te voorkomen.

Een verslag van een boeiend experiment dat we uitvoerden.

Bron: Tim de Jong, Bert Pol en Marcel de Kruijff. (2014). Bekvechten aan de balie. Tijdschrift voor diergeneeskunde, 6, 46-48.

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de socialenetwerkbenadering.