Boze burgers bijeenkomst

Uit de hand lopende bijeenkomsten met burgers zijn aan de orde van de dag door de opvang van vluchtelingen. Op televisie zien we de beelden van boze, soms schreeuwende en agressieve inwoners hun ongenoegen uiten over de komst van een opvangcentrum. Dat wekt de indruk dat iedereen in zo’n gemeente kwaad en tegen is, wat bij nadere beschouwing niet het geval blijkt te zijn. Dergelijke beeldvorming is vanuit democratisch oogpunt ongewenst.

De vraag is natuurlijk of dit soort situaties te voorkomen is. De onderliggende groepsprocessen zijn namelijk al vele decennia bekend. Er zijn zeker andere manieren om burgers de informatie te geven waar ze recht op hebben, waarbij de ongewenste effecten tot een minimum beperkt of zelfs vermeden worden.

Dit artikel gaat in op het fenomeen burgerbijeenkomsten over gevoelige onderwerpen.

Bron: Bert Pol. (2015). In de ban van de boze burger. Communicatievakblad C, 9, 26-28.

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de spocialenetwerkbenadering.