Waarom doe je dat eigenlijk zo?

In het communicatievak lopen vogels van zeer diverse pluimage rond. En met de communicatiewetenschap is het niet anders gesteld. Is dat een voordeel of een nadeel? Daarover gaat dit artikel.

De noodzaak van kennis en zelfkennis in de communicatiepraktijk

Een jubileum nodigt uit tot feest, maar ook tot reflectie. Waar staan we nu, wat zijn we opgeschoten en waar moet het heen in dit vak? Opvallend is dat we zowel in de praktijk als in de wetenschap op één punt niet  zo heel veel – eigenlijk helemaal niets – zijn opgeschoten. Dat is op het punt van samenhang.

Bron: Bert Pol. (2016). De noodzaak van kennis en zelfkennis in de communicatiepraktijk. Communicatievakblad C, 74-76.

Effecten van interventies bescheiden en onvoorspelbaar

Hans Hoeken, hoogleraar in Utrecht bestudeerde met zijn collega Daniel O’Keefe van Northwestern University in de VS de uitkomsten van dertig meta-analyses van artikelen over de effecten van beïnvloedingstechnieken in teksten.

Lees maar, er staat niet wat er staat.

Taal, communicatie, maakt informatieoverdracht en dialoog mogelijk, maar ook het zand strooien in de ogen van de gespreksgenoot, toehoorder of lezer. Ook nu kent de communicatieprofessie beide kanten van de medaille.