Waarom doe je dat eigenlijk zo?

In het communicatievak lopen vogels van zeer diverse pluimage rond. En met de communicatiewetenschap is het niet anders gesteld. Is dat een voordeel of een nadeel? Daarover gaat dit artikel.

De noodzaak van kennis en zelfkennis in de communicatiepraktijk

Een jubileum nodigt uit tot feest, maar ook tot reflectie. Waar staan we nu, wat zijn we opgeschoten en waar moet het heen in dit vak? Opvallend is dat we zowel in de praktijk als in de wetenschap op één punt niet  zo heel veel – eigenlijk helemaal niets – zijn opgeschoten. Dat is op het punt van samenhang.

Bron: Bert Pol. (2016). De noodzaak van kennis en zelfkennis in de communicatiepraktijk. Communicatievakblad C, 74-76.

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de spocialenetwerkbenadering.