Waarom doe je dat eigenlijk zo?

In het communicatievak lopen vogels van zeer diverse pluimage rond. En met de communicatiewetenschap is het niet anders gesteld. Is dat een voordeel of een nadeel? Daarover gaat dit artikel.

De noodzaak van kennis en zelfkennis in de communicatiepraktijk

Een jubileum nodigt uit tot feest, maar ook tot reflectie. Waar staan we nu, wat zijn we opgeschoten en waar moet het heen in dit vak? Opvallend is dat we zowel in de praktijk als in de wetenschap op één punt niet  zo heel veel – eigenlijk helemaal niets – zijn opgeschoten. Dat is op het punt van samenhang.

Bron: Bert Pol. (2016). De noodzaak van kennis en zelfkennis in de communicatiepraktijk. Communicatievakblad C, 74-76.

Foto: ANP Bart Maat

Ruttes ‘liegen’ was niet zeker en ‘functie elders’ evenmin

De woorden ‘Positie Omtzigt functie elders’ konden heel véél betekenen. Wie tekst interpreteert is nooit vrij van motivaties. In de Gedragscolumn staan de nekharen van Bert Pol overeind.

Drie marsroutes voor het ontwikkelen van gedragsinterventies

Er zijn diverse methodieken die behulpzaam zijn bij ontwikkeling van interventies. Drie bekende zijn Planning health promotion programs. An intervention mapping approach, het Behaviour Change Wheel en CASI. Hoe verhouden die zich tot elkaar?