De onderzochte onderzoekt

Het kenmerkende van participatief onderzoek is dat leden van de onderzochte doelgroep fungeren als co-onderzoekers.

Vooral bij onderwerpen op het vlak van sociale verandering kan deze manier van onderzoek goede diensten bewijzen. Er kunnen gegevens aan het licht komen – bijvoorbeeld onverwachte hindernissen die de doelgroep ervaart in contacten met overheden – die professionele onderzoekers niet gevonden zouden hebben. Zij zijn zelf immers geen ervaringsdeskundigen. De wisselwerking tussen professionele onderzoekers / gedragsdeskundigen en representanten van de doelgroep kan verrijkend werken.

Bron: Bert Pol. (2015). Als ook de onderzochte onderzoekt. Communicatievakblad C, 7, 26-27.

Burger King: disruptie blijkt een kunst

In Oostenrijk heeft Burger King recent een nieuwe campagne gelanceerd om vegetarische opties onder de aandacht te brengen. Deze actie bleef internationaal niet onopgemerkt en dat kwam met name door de aanpak. 

Diep lezen

Een cruciale functie van het lezen van boeken is het ‘diep lezen’. Je zou het een combinatie van lezen en denken kunnen noemen.