De onderzochte onderzoekt

Het kenmerkende van participatief onderzoek is dat leden van de onderzochte doelgroep fungeren als co-onderzoekers.

Vooral bij onderwerpen op het vlak van sociale verandering kan deze manier van onderzoek goede diensten bewijzen. Er kunnen gegevens aan het licht komen – bijvoorbeeld onverwachte hindernissen die de doelgroep ervaart in contacten met overheden – die professionele onderzoekers niet gevonden zouden hebben. Zij zijn zelf immers geen ervaringsdeskundigen. De wisselwerking tussen professionele onderzoekers / gedragsdeskundigen en representanten van de doelgroep kan verrijkend werken.

Bron: Bert Pol. (2015). Als ook de onderzochte onderzoekt. Communicatievakblad C, 7, 26-27.

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de spocialenetwerkbenadering.