De onderzochte onderzoekt

Het kenmerkende van participatief onderzoek is dat leden van de onderzochte doelgroep fungeren als co-onderzoekers.

Vooral bij onderwerpen op het vlak van sociale verandering kan deze manier van onderzoek goede diensten bewijzen. Er kunnen gegevens aan het licht komen – bijvoorbeeld onverwachte hindernissen die de doelgroep ervaart in contacten met overheden – die professionele onderzoekers niet gevonden zouden hebben. Zij zijn zelf immers geen ervaringsdeskundigen. De wisselwerking tussen professionele onderzoekers / gedragsdeskundigen en representanten van de doelgroep kan verrijkend werken.

Bron: Bert Pol. (2015). Als ook de onderzochte onderzoekt. Communicatievakblad C, 7, 26-27.

Tegen de communicatie

Wanneer je in de boekhandel op een prominente plaats een boek ziet liggen met de titel 'Tegen de communicatie', kijk je als communicatieprofessional minimaal verrast op. Welk betoog zou zich achter die provocerende titel ontvouwen?

Bij wie ligt het risico van fouten in de voorlichting?

Als communicatieprofessionals en inhoudsverantwoordelijken het oneens zijn over de verwoording, wat gebeurt er dan als dit leidt tot een juridisch geschil?