De stiefkinderen van de overheidscommunicatie

Gedragsbeïnvloeding is de laatste jaren, terecht, een hot topic. Maar gek genoeg bereiken we niet de enorme groep mensen die het meeste baat hebben bij goede overheidscommunicatie.

Bijgaand artikel gaat daar op in, alsmede op de oorzaak van die omissie. Er ligt op ons, als communicatieprofessionals,  nog heel wat nuttig werk te wachten.

Het artikel verscheen onlangs in de bundel CommTalks, 40 Thought leadersover het communicatievak van morgen. Concept & samenstelling Betteke van Ruler. AdfoBooks, 2016.

Bron: Bert Pol. (2016). Gedragsbeïnvloeding nieuwe stijl. Commtalks, 40, 88-91.

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de socialenetwerkbenadering.