De stiefkinderen van de overheidscommunicatie

Gedragsbeïnvloeding is de laatste jaren, terecht, een hot topic. Maar gek genoeg bereiken we niet de enorme groep mensen die het meeste baat hebben bij goede overheidscommunicatie.

Bijgaand artikel gaat daar op in, alsmede op de oorzaak van die omissie. Er ligt op ons, als communicatieprofessionals,  nog heel wat nuttig werk te wachten.

Het artikel verscheen onlangs in de bundel CommTalks, 40 Thought leadersover het communicatievak van morgen. Concept & samenstelling Betteke van Ruler. AdfoBooks, 2016.

Bron: Bert Pol. (2016). Gedragsbeïnvloeding nieuwe stijl. Commtalks, 40, 88-91.

Begrijpelijke communicatie als basisvoorwaarde voor deugdelijke burgerparticipatie

Burgerparticipatie is een taaie klus. Het is verre van eenvoudig burgers mee te krijgen wanneer het algemeen belang ten koste gaat van persoonlijke belangen.

Focus en inrichting van de communicatieafdeling

Het boeiende van het communicatievak is dat het uit zoveel verschillende componenten bestaat. De andere kant van de medaille is, dat die grote variëteit het vak compliceert.