Goed onderzoek is niet per se het goede onderzoek

Dit artikel gaat in op de mogelijkheden en de valkuilen van enkele veelgebruikte vormen van onderzoek. Het werd op verzoek geschreven: in de praktijk blijken (communicatie)professionals het nogal eens lastig te vinden te beoordelen welk type onderzoek het best past bij hun vraagstelling. En om te bepalen welke conclusies zij aan de uitkomsten mogen verbinden.

Bron: Bert Pol. (2015). Goed onderzoek is niet per se het goede onderzoek en vice versa. Communicatievakblad C, 26-28.

Effecten van interventies bescheiden en onvoorspelbaar

Hans Hoeken, hoogleraar in Utrecht bestudeerde met zijn collega Daniel O’Keefe van Northwestern University in de VS de uitkomsten van dertig meta-analyses van artikelen over de effecten van beïnvloedingstechnieken in teksten.

Lees maar, er staat niet wat er staat.

Taal, communicatie, maakt informatieoverdracht en dialoog mogelijk, maar ook het zand strooien in de ogen van de gespreksgenoot, toehoorder of lezer. Ook nu kent de communicatieprofessie beide kanten van de medaille.