Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

Foto: ANP Bart Maat

Ruttes ‘liegen’ was niet zeker en ‘functie elders’ evenmin

De woorden ‘Positie Omtzigt functie elders’ konden heel véél betekenen. Wie tekst interpreteert is nooit vrij van motivaties. In de Gedragscolumn staan de nekharen van Bert Pol overeind.

Drie marsroutes voor het ontwikkelen van gedragsinterventies

Er zijn diverse methodieken die behulpzaam zijn bij ontwikkeling van interventies. Drie bekende zijn Planning health promotion programs. An intervention mapping approach, het Behaviour Change Wheel en CASI. Hoe verhouden die zich tot elkaar?