Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche

Ons land telt 1,5 miljoen laaggeletterden. Dat wil zeggen: mensen die niet, nauwelijks of alleen met veel moeite en concentratie eenvoudige zinnen kunnen lezen en schrijven. Dat hoge aantal heeft grote consequenties. Voor de laaggeletterden zelf die voor hen cruciale informatie kunnen en zullen missen.

Ook economisch is het hoge aantal laaggeletterden nadelig: de werkeloosheid onder hen is hoger dan in andere groepen. De maatschappelijke kosten zijn berekend op 556 miljoen.

Voorts is de participatiegraad van laaggeletterden lager dan gemiddeld, wat zich onder andere uit in een lager dan gemiddelde opkomst bij verkiezingen. Hier ligt dus een grote opgave voor communicatieprofessionals, overheden en bedrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Laaggeletterdheid als opdracht voor de communicatiebranche. Communicatievakblad C, 26-28.

Effecten van interventies bescheiden en onvoorspelbaar

Hans Hoeken, hoogleraar in Utrecht bestudeerde met zijn collega Daniel O’Keefe van Northwestern University in de VS de uitkomsten van dertig meta-analyses van artikelen over de effecten van beïnvloedingstechnieken in teksten.

Lees maar, er staat niet wat er staat.

Taal, communicatie, maakt informatieoverdracht en dialoog mogelijk, maar ook het zand strooien in de ogen van de gespreksgenoot, toehoorder of lezer. Ook nu kent de communicatieprofessie beide kanten van de medaille.