Meer focus in communicatie

Is het communicatievak nog op de goede weg ? Moeten we doorgaan met de uitbreiding naar aanpalende gebieden als reputatiemanagement, verwachtingsmanagement, fungeren als intermediair ‘tussen binnen en buiten’ en trots op de organisatie creëren. Communicatie heeft daar maar een zeer beperkte invloed op.

Of creëert de communicatiediscipline meer waarde voor organisaties als ze focus aanbrengt? In casu: ervoor zorgen dat een boodschap effectief overkomt bij welke doelgroep dan ook. Dat is al ingewikkeld genoeg en vereist een expertise die veel verder strekt dan goed kunnen schrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Wat doen we nu eigenlijk? En doet het ertoe? Communicatievakblad C, 26-28.

Effecten van interventies bescheiden en onvoorspelbaar

Hans Hoeken, hoogleraar in Utrecht bestudeerde met zijn collega Daniel O’Keefe van Northwestern University in de VS de uitkomsten van dertig meta-analyses van artikelen over de effecten van beïnvloedingstechnieken in teksten.

Lees maar, er staat niet wat er staat.

Taal, communicatie, maakt informatieoverdracht en dialoog mogelijk, maar ook het zand strooien in de ogen van de gespreksgenoot, toehoorder of lezer. Ook nu kent de communicatieprofessie beide kanten van de medaille.