Meer focus in communicatie

Is het communicatievak nog op de goede weg ? Moeten we doorgaan met de uitbreiding naar aanpalende gebieden als reputatiemanagement, verwachtingsmanagement, fungeren als intermediair ‘tussen binnen en buiten’ en trots op de organisatie creëren. Communicatie heeft daar maar een zeer beperkte invloed op.

Of creëert de communicatiediscipline meer waarde voor organisaties als ze focus aanbrengt? In casu: ervoor zorgen dat een boodschap effectief overkomt bij welke doelgroep dan ook. Dat is al ingewikkeld genoeg en vereist een expertise die veel verder strekt dan goed kunnen schrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Wat doen we nu eigenlijk? En doet het ertoe? Communicatievakblad C, 26-28.

Onderschatting van de complexiteit van gedrag ligt altijd op de loer

Bert Pol sprak met Rob Ruiter (hoogleraar Toegepaste Psychologie) over de ecologische benadering van interventieontwikkeling.

De verloren sleutel

Helpen interventies als sociale beïnvloeding en andere vormen van nudging voldoende om ons klimaatgedrag om te buigen? Of blijven we dan teveel aan de oppervlakte?