Meer focus in communicatie

Is het communicatievak nog op de goede weg ? Moeten we doorgaan met de uitbreiding naar aanpalende gebieden als reputatiemanagement, verwachtingsmanagement, fungeren als intermediair ‘tussen binnen en buiten’ en trots op de organisatie creëren. Communicatie heeft daar maar een zeer beperkte invloed op.

Of creëert de communicatiediscipline meer waarde voor organisaties als ze focus aanbrengt? In casu: ervoor zorgen dat een boodschap effectief overkomt bij welke doelgroep dan ook. Dat is al ingewikkeld genoeg en vereist een expertise die veel verder strekt dan goed kunnen schrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Wat doen we nu eigenlijk? En doet het ertoe? Communicatievakblad C, 26-28.

Begrijpelijke communicatie als basisvoorwaarde voor deugdelijke burgerparticipatie

Burgerparticipatie is een taaie klus. Het is verre van eenvoudig burgers mee te krijgen wanneer het algemeen belang ten koste gaat van persoonlijke belangen.

Focus en inrichting van de communicatieafdeling

Het boeiende van het communicatievak is dat het uit zoveel verschillende componenten bestaat. De andere kant van de medaille is, dat die grote variëteit het vak compliceert.