Meer focus in communicatie

Is het communicatievak nog op de goede weg ? Moeten we doorgaan met de uitbreiding naar aanpalende gebieden als reputatiemanagement, verwachtingsmanagement, fungeren als intermediair ‘tussen binnen en buiten’ en trots op de organisatie creëren. Communicatie heeft daar maar een zeer beperkte invloed op.

Of creëert de communicatiediscipline meer waarde voor organisaties als ze focus aanbrengt? In casu: ervoor zorgen dat een boodschap effectief overkomt bij welke doelgroep dan ook. Dat is al ingewikkeld genoeg en vereist een expertise die veel verder strekt dan goed kunnen schrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Wat doen we nu eigenlijk? En doet het ertoe? Communicatievakblad C, 26-28.

Straatmarkering afstand houdenFoto Phil Nijhuis / ANP

De hulpbehoevende burger blijft onkundig over corona

De overheid bereikt ruim twee miljoen landgenoten niet. Harder schreeuwen over basisregels helpt niet. Bert Pol in de Gedragscolumn over de vergeten groep. Ook gedrag is besmettelijk.

Homeostase, bewustzijn en cultuur

Bewustzijn is al decennia een onderwerp waar de wetenschap zich het hoofd over breekt zonder er echt greep op te krijgen. Daar komt geleidelijk verandering in.