Meer focus in communicatie

Is het communicatievak nog op de goede weg ? Moeten we doorgaan met de uitbreiding naar aanpalende gebieden als reputatiemanagement, verwachtingsmanagement, fungeren als intermediair ‘tussen binnen en buiten’ en trots op de organisatie creëren. Communicatie heeft daar maar een zeer beperkte invloed op.

Of creëert de communicatiediscipline meer waarde voor organisaties als ze focus aanbrengt? In casu: ervoor zorgen dat een boodschap effectief overkomt bij welke doelgroep dan ook. Dat is al ingewikkeld genoeg en vereist een expertise die veel verder strekt dan goed kunnen schrijven.

Bron: Bert Pol. (2015). Wat doen we nu eigenlijk? En doet het ertoe? Communicatievakblad C, 26-28.

Foto: ANP Bart Maat

Ruttes ‘liegen’ was niet zeker en ‘functie elders’ evenmin

De woorden ‘Positie Omtzigt functie elders’ konden heel véél betekenen. Wie tekst interpreteert is nooit vrij van motivaties. In de Gedragscolumn staan de nekharen van Bert Pol overeind.

Drie marsroutes voor het ontwikkelen van gedragsinterventies

Er zijn diverse methodieken die behulpzaam zijn bij ontwikkeling van interventies. Drie bekende zijn Planning health promotion programs. An intervention mapping approach, het Behaviour Change Wheel en CASI. Hoe verhouden die zich tot elkaar?