Op het verkeerde spoor

Niet alleen de inzichten in overheidscommunicatie zijn de laatste tien jaar ingrijpend veranderd, maar ook die over haar commerciële tegenhanger, de marketingcommunicatie.

Bert Pol over de (vermeende) functie van aandacht, creativiteit en herinnering voor de effectiviteit van reclame voor commerciële producten.

Bron: Bert Pol. (2014). 50 jaar op het verkeerde spoor. Communicatievakblad C, 26-28.

Foto: ANP Bart Maat

Ruttes ‘liegen’ was niet zeker en ‘functie elders’ evenmin

De woorden ‘Positie Omtzigt functie elders’ konden heel véél betekenen. Wie tekst interpreteert is nooit vrij van motivaties. In de Gedragscolumn staan de nekharen van Bert Pol overeind.

Drie marsroutes voor het ontwikkelen van gedragsinterventies

Er zijn diverse methodieken die behulpzaam zijn bij ontwikkeling van interventies. Drie bekende zijn Planning health promotion programs. An intervention mapping approach, het Behaviour Change Wheel en CASI. Hoe verhouden die zich tot elkaar?