Participatief onderzoek met vluchtelingen in AZC Heumensoord

In asielzoekerscentrum Heumensoord onderzochten we samen met vluchtelingen hoe hand- en hoesthygiëne verbeterd kon worden. Uit ons participatief onderzoek bleek maar weer eens dat het testen van je communicatiematerialen zeer belangrijk is: de doelgroep interpreteerde de boodschap totaal niet zoals de makers voor ogen hadden.

Bron: Natuma, Nabuurs, Fisscher, van Driel, Sterken, Aangenend, Pol, & Voss. (2016) 4refugees. Infectieziekten bulletin, 9, 312-314.

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de socialenetwerkbenadering.