Referenda en ratio

Wat je ook van referenda vindt, ze zijn er. En naar het zich laat aanzien, kunnen we er de komende jaren eerder meer dan minder verwachten.

Een relevante vraag is: kun je referenda ook zo inrichten dat de stemmers over ingewikkelde onderwerpen niet louter ja/nee invullen, maar een weloverwogen keuze maken? Waarbij emotie en verstand met elkaar in balans zijn. Dat kan wel degelijk, blijkt uit solide onderzoek.

Bron: Bert Pol. (2016). Referenda en ratio. Communicatievakblad C, 7, 26-28

Tegen de communicatie

Wanneer je in de boekhandel op een prominente plaats een boek ziet liggen met de titel 'Tegen de communicatie', kijk je als communicatieprofessional minimaal verrast op. Welk betoog zou zich achter die provocerende titel ontvouwen?

Bij wie ligt het risico van fouten in de voorlichting?

Als communicatieprofessionals en inhoudsverantwoordelijken het oneens zijn over de verwoording, wat gebeurt er dan als dit leidt tot een juridisch geschil?