Referenda en ratio

Wat je ook van referenda vindt, ze zijn er. En naar het zich laat aanzien, kunnen we er de komende jaren eerder meer dan minder verwachten.

Een relevante vraag is: kun je referenda ook zo inrichten dat de stemmers over ingewikkelde onderwerpen niet louter ja/nee invullen, maar een weloverwogen keuze maken? Waarbij emotie en verstand met elkaar in balans zijn. Dat kan wel degelijk, blijkt uit solide onderzoek.

Bron: Bert Pol. (2016). Referenda en ratio. Communicatievakblad C, 7, 26-28

Voorbij de grenzen van gedragsbeïnvloeding

Ondanks de goede resultaten van professioneel ontwikkelde interventies, is het nog altijd zo dat zo’n 75 procent of meer van de doelgroep het gewenste gedrag niet vertoont. De vraag is of daar iets aan te doen is. En wat.

The strength of weak ties

Circa drie miljoen Nederlanders worden niet of nauwelijks bereikt met overheidscommunicatie. Toch is er een effectieve methode om een boodschap ook bij hen te laten landen: de spocialenetwerkbenadering.