Vriendelijk voor het milieu, niet voor mij

Het belang van duurzaamheid wordt in steeds bredere kring onderschreven. Bedrijven met een MVO-beleid lijken daar ook steeds meer waardering van klanten voor te krijgen. Dat is natuurlijk een gunstige trend voor die bedrijven, want van waardering alleen kun je niet eten. Maar de tijd voor Hosanna-verhalen en euforie is zeker nog niet aangebroken.

Koopmotieven en koopgedrag blijken behoorlijk ingewikkeld te kunnen zijn, zelfs als het om consumenten gaat die trouw hun boodschappen doen bij een retailer met een uitgesproken MVO-profiel. Onderzoek in de VS liet zien dat bij 60% van de klanten het etiket milieuvriendelijk zelfs een negatief effect had op het koopgedrag van de desbetreffende producten. Zij associeerden milieuvriendelijkheid met exclusiviteit en welgestelde klanten.

In deze publicatie leest u er meer over.

Bron: Bert Pol. (2015). MVO, wat koop je daarvoor? Communicatievakblad C, 10, 26-27.

Drukte op Schiphol, ook nu Nederland code rood heeft door een piek aan besmettingen.ANP Ramon van Flymen

Alleen bij levensgevaar passen we ons bij een pandemie aan

Laten we de corona-versoepelingen eens als een kolossaal gedragsexperiment zien. Wat leren we dan? Communicatiewetenschapper Bert Pol in de Gedragscolumn.

In gesprek met dieren. Een nieuw tijdperk in de communicatiewereld?

Willen we dieren, flora en uiteindelijk ook dingen serieus meetellen in de verdeling van rechten en zelfs besluitvorming, dan zullen we elkaar ook moeten verstaan en begrijpen.