NIX18 = niet voor niks

Een hoofdrol voor Erik Scherder

Ministerie van VWS

Ouders willen hun kinderen beschermen tegen de effecten van alcohol. Toch blijkt het maken van een harde afspraak lastig. In de laatste campagne richt neuropsycholoog Erik Scherder zicht daarom tot ouders om hen te herinneren dat NIX18 niet voor niks is.

Een frisse start voor NIX18

Toen de leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol en tabak in 2014 werd verhoogd van 16 naar 18, ontwikkelden Roorda en Tabula Rasa de NIX18-campagne voor het ministerie van VWS. Met succes: Het NIX-logo is meteen vanaf het begin omarmd door verstrekkers (van supermarkten tot slijterijen en tabakszaken en horeca), en veel ouders maakten afspraken met hun kinderen over alcohol.

Na een vliegende start, vlakten de resultaten echter af. Daarom ontwikkelden we in 2021 een nieuwe strategie om alcoholgebruik onder de 18 verder af te laten nemen. Opnieuw onder de vlag van NIX18.

Erik Scherder letterlijk in de hoofdrol

Met het campagneconcept zijn we letterlijk in de hoofden van ouders gekropen. Hiervoor namen we Nederlands bekendste neuropsycholoog in de arm, professor Erik Scherder. Hij kan als vriendelijke autoriteit als geen ander ouders helpen om standvastig te zijn. Want er zijn veel redenen waarom het beter is als je kind niet drinkt.