Veilig naar het strand door parkeerinterventie
Interventie
Gemeente Den Haag
Tijdens de drukke stranddagen in de zomer van 2023 ontstonden er gevaarlijke situaties bij de strandslagen in het Westduinpark, Den Haag. Bezoekers parkeerden hun fietsen op het (fiets-)pad door een tekort aan stallingscapaciteit. Hierdoor werd de toegang voor hulpdiensten geblokkeerd.
In het kort:
Een nieuwe indeling en simpele communicatie
In het beschermde Natura 2000-gebied was uitbreiding van de capaciteit niet mogelijk. Er moest een creatieve oplossing worden gevonden. Daarom hebben we interventies ontwikkeld en getest bij strandslagen 7 en 11.
Bij de inventarisatie van strandslag 11, waar de problemen het grootst waren, zagen we veel onbenutte ruimte langs de zijkant van het pad. Deze 1 meter brede, lange strook zand aan beide kanten van het pad bood de perfecte oplossing voor de enorme hoeveelheid bezoekers die met de bakfiets naar het strand komen.
Met simpele borden gaven we aan dat bakfietsen in deze strook konden parkeren en met een groene lijn langs de rand van het pad benadrukten we dat ze niet óp het pad geplaatst mochten worden.
Bij strandslag 7 hebben we ook speciale bakfiets-vakken geplaatst. Hiermee creëerden we veel ruimte voor bakfietsen om te parkeren, waardoor er in de reguliere stallingen veel ruimte vrijkwam voor normale fietsen.
Communiceren op keuzemomenten en op het wegdek
Bij zowel strandslag 7 als 11 gaven we 50 meter vóór het bereiken van de strandslag aan dat er een fietsenstalling zou zijn: één voor normale fietsen en één voor bakfietsen. Deze prompt zorgt ervoor dat mensen zich minder laten beïnvloeden door fietsen die fout geparkeerd staan en eerder geneigd zijn om hun fiets te parkeren waar het wel mag.
Volgens onderzoek zijn kruispunten belangrijke keuzemomenten voor het plannen van parkeergedrag. We hebben daarom gebruik gemaakt van wegdekcommunicatie bij de kruispunten van beide strandslagen.
Ook hebben we het fiets-icoon op in elke communicatie in dezelfde richting als de pijl afgebeeld. Uit de cognitieve verwerkingstheorie weten we dat het hierdoor nog sneller duidelijk is welke kant ze op moeten om hun fiets te parkeren.
Het belang van de vrije paden benadrukken
Naast de communicatie die duidelijk aangaf waar de strandgangers wel en niet mochten parkeren, plaatsten we gele borden met ambulance-iconen langs het fietspad en aan het begin van de strandopgang. Onder elk bord stond de tekst: 'Houd het pad vrij voor hulpdiensten.' Deze boodschap geeft de bezoekers een extra stimulans om de parkeerinstructies op te volgen.
Een groot en (veiliger) resultaat
Als gevolg van de interventies bleven het fietspad en het pad naar het strand vrijwel volledig vrij. Waar eerder 33% van de fietsen op het pad in de opgang geparkeerd stond, is dat nu slechts 3%.
Langs het fietspad is het aantal op het pad geparkeerde fietsen teruggebracht van 16% naar 2%. Hierdoor hebben de hulpdiensten weer de ruimte om veilig het strand te bereiken in noodsituaties.
Wegens succes zullen de interventies ook bij de andere vier strandslagen in het Westduinpark geïmplementeerd worden.