Zon, zee en een veilig strand door fietsinterventie
Interventie
Gemeente Den Haag
Tijdens de drukke stranddagen in de zomer van 2023 ontstonden er gevaarlijke situaties bij de strandopgangen in het Westduinpark, Den Haag. Bezoekers parkeerden hun fietsen op het (fiets-)pad door een tekort aan parkeerplekken voor fietsen. Hierdoor werd de toegang voor hulpdiensten geblokkeerd.
In het kort:
Een nieuwe indeling en simpele communicatie
In het beschermde Natura 2000-gebied was het niet mogelijk om meer plekken te maken om fietsen te parkeren. Er moest een creatieve oplossing worden gevonden. Daarom hebben we interventies ontwikkeld en getest bij strandopgangen 7 en 11.
Tijdens onze bezoeken aan de locaties, kwamen we erachter dat de bakfietsen veel plek in beslag namen in de stallingen. Zo veel, dat er geen plek meer overbleef voor voor andere fietsen. Bezoekers met een normale fiets plaatsten daardoor de fietsen overal, wat het pad blokkeerde.
Door bij strandslag 7 speciale bakfiets-vakken te plaatsen, creëerden we ruimte voor bakfietsen. Hierdoor kwam er in de reguliere stallingen veel ruimte vrij voor het parkeren van normale fietsen.
Ook zagen we bij strandopgang 11 veel onbenutte ruimte langs de zijkanten van het pad. Met simpele borden en lijnen gaven we aan dat de bakfietsen hier konden parkeren.
Communiceren op keuzemomenten
Uit onderzoek blijkt dat kruispunten belangrijke momenten zijn waarop mensen hun parkeergedrag bepalen.
Daarom plaatsten we, 50 meter vóór de strandopgang 7 en 11, een bord dat de fietsenstalling aankondigt: één voor gewone fietsen en één voor bakfietsen. Dit helpt bezoekers om minder beïnvloed te worden door fout geparkeerde fietsen en stimuleert hen om hun fiets op de juiste plek te parkeren.
Daarnaast hebben we in alle communicatie het fietsicoon in dezelfde richting als de bijhorende pijl afgebeeld. Volgens de cognitieve verwerkingstheorie maakt dit direct duidelijk welke kant ze op moeten om hun fiets parkeren.
Het belang van de vrije paden
Naast de communicatie die duidelijk aangaf waar de strandgangers wel en niet mochten parkeren, plaatsten we gele borden met ambulance-iconen langs en aan het begin van de strandopgang. Onder elk bord stond de tekst: 'Houd het pad vrij voor hulpdiensten.' Deze boodschap geeft de bezoekers een extra stimulans om de parkeerinstructies op te volgen.
Een groot en (veiliger) resultaat
Als gevolg van de interventies bleven het fietspad en het pad naar het strand vrijwel volledig vrij. Waar eerder 33% van de fietsen op het pad in de opgang geparkeerd stond, is dat nu slechts 3%.
Langs het fietspad is het aantal op het pad geparkeerde fietsen teruggebracht van 16% naar 2%. Hierdoor hebben de hulpdiensten weer de ruimte om veilig het strand te bereiken in noodsituaties.
Wegens succes zullen de interventies ook bij de andere vier strandslagen in het Westduinpark geïmplementeerd worden.